14 december 2014

Lunch time vandring - paa bestilling

For et lille stykke tid siden var jeg ude paa et lille bestillingsjob og turen gik derfor til St Paul's kirken i Covent Garden.


Vejret saa ikke ud til det helt store, da jeg staevnede ud, men det var egentlig helt haederligt, aarstiden taget i betragtning, og jeg noed den raske spadseretur.


Aarsagen til jeg skulle til lige praecis St Paul's kirken, var at jeg var blevet sendt ud for at finde en mindesten til en berygtet landvejsroever, som, efter sigende, skulle mindes i kirken. Landevejsroeveren var Claude Duval (stavet paa ca. 40 forskellige maader, men jeg snupper lige Duval!), som, efter sigende, er begravet under midtergangen i kirken og var mindet med et lille vers, skrevet ind i stenen paa hans grav.

Jeg forhoerte mig hos et personalemedlem inde i kirken og jeg skulle hilse og sige at Duval BESTEMT IKKE var begravet i en kirke, for han var jo kriminel og saadan en fyr ville de saa sandelig ikke have liggende i indviet(?) jord (Hallowed Ground, paa engelsk)!


Da jeg kom ud fra kirken fik jeg oeje paa en helt ny baenk, som var stillet til minde om en ung mand, som doede i aar. Den unge mand var Fergal O'Mahony, som aabenbart er kendt for en melodi han skrev, som netop hed 'Hallowed Ground'. Jeg satte mig paa Fergals baenk og spiste min lunch.

I flere uger har jeg gaaet og spekuleret paa den gode hr Duval. Jeg VIDSTE bare at jeg havde set et lille vers paa en vaeg et eller andet sted, som har noget med ham at goere. Jeg taenkte og spekulerede og pludselig kom jeg i tanker om hvor det var!


The Marquis pub ligger fas minutters gang fra mit kontor, saa i torsdags smuttede jeg lige en tur paa pubben for at forhoere mig om verset. Jeg havde slet ikke noedvendigt at spoerge nogen steder, for jeg kunne se skriften ude fra gaden!




'Here lies Du Vall: (Her ligger Duval)
Reader, if male thou art, (Laeser, hvis du er en mand)
Look to thy purse; (pas paa din tegnebog)
if female, to thy heart (hvis du er en kvinde, saw pas paa dit hjerte)

Jeg VIDSTE det og IHHH... som glaeder jeg mig til at dele mit fund med min veninde, som havde sendt mig ud paa jagt, og som jeg allerede har fortalt om den meget insisterende kvinde i kirken, som bestemt ikke ville have noget med Duval at goere. Paa pubben var de ikke saa kraesne!

7 kommentarer:

Lailapet sagde ...

Tusind tak Tina! Det er dejligt at kunne sætte et (foreløbigt) punktum - for der ligger jo et TÆPPE på gulvet i midtergangen, så hvordan skal vi kunne vide om der ligger mindesten derunder?

Tina - omme i London sagde ...

Ha ha Laila, naar du kommer naeste gang, saa skal jeg holde personalet hen med snak, mens du loefter taeppet... :)

Dana Watsham sagde ...

Har du læst Ben Aaronovitchs bog "Rivers Of London"?

Ens forhold til St. Pauls, Covent Garden bliver aldrig det samme igen.

Bettys blog sagde ...

Sikke et detektivarbejde, du har været ude på. Spændende historie. Og uhyggeligt at han blev hængt.

Annes indfald sagde ...

Sikke en historie... Mon kirken vil anerkende din opdagelse?
Digtet er da ret sigende....
Nå... jeg skal da gå længere ind næste gang vi kommer til Covent garden... Vi plejer kun at benytte det offentlige toilet neden under.

AagePK sagde ...

Much havoc has he made of both; for all
Men he made to stand, the women he made to fall,
The second Conqueror of the Norman Race,
Knights to his arms did yield, and ladies to his face.
Old Tyburn's glory, England's illustrious Thief
Du Vall, the ladies' joy; Du Vall, the ladies' grief.

Det var så lige resten af digtet. Man kan læse mere om ham i stand-and-deliever.org.uk

Tina - omme i London sagde ...

Dana - nej, det har jeg ikke, men jeg er ret sikker paa den var med i en episode af 'New Tricks', som er en kriminal-serie paa fjernsyn her og den loed ret spaendende, omend noget uhyggelig!

Betty - ja, lidt uhyggeligt, men saadan gjorde man jo dengang. :)

Anne - LOL, jeg tror bestemt ikke de er spor interesseret i saadan en bandit!

Aage - trust you. :)