25 april 2014

Flora og fauna

Udtrykket 'Flora og fauna' moedte jeg vel foerst i biologiklassen, i det forrige aarhundrede. Jeg har altid synes det lyder saa flot og maaske er min interesse for samme, eller rettere, min forkaerlighed, vaekket af netop de ord.


Hver dag laegger jeg maerke til flora saa vel som fauna, hvor end jeg kommer frem. Paaske blev tilbragt i et land med en fantastisk flora og faktisk ogsaa en interessant fauna - nemlig Irland. Mere om det ved lejlighed, jeg har tonsvis af billeder med hjem, men skal liiige have tid til at sidde og nusse med dem.

I morges skinnede solen paa den nyligt udsprungne guldregn. Det er saadan et smukt trae, men jeg husker endnu med gru alle skraekhistorierne fra 70erne, hvor de smukke traeer blev fjernet fra skolerne landet over, i stedet for at laere boernene om traeet og forskellen mellem det spiselige og det uspiselige...


Da jeg gik hjem fra stationen til aften fik jeg oeje paa en hejre, som gik og soppede i River Quaggy, som loeber gennem Lewisham. Det er laenge siden jeg har set en hejre, men da vi boede i det gamle hus, saa jeg dem faktisk tit. Fuglen gik helt uforstyrret og holdt oeje med et eller andet i det groenne, som haenger ned mod vandet. Jeg havde ikke tid til at blive staaende laenge, da der stod yoga paa programmet, men jeg naaede dog lige at faa et billede med hjem i kassen.


Da jeg drejede om hjoernet til Lee High Road, hoerte jeg den hyggelige klapren af hestesko mod vejen. Vi bor taet paa Lewisham politistation, som siges at vaere Europas stoerste og som ogsaa huser en god flok politiheste. Politihestene er meget velkomne i min verden; jeg synes de giver noget helt unikt til den lokale fauna, noget som passer saadan en bonderoev som mig lige paa en studs. :)

4 kommentarer:

AagePK sagde ...

Jeg vil skynde mig at give dig fuldstændigt ret i, at børn har meget bedre af at komme i dialog med vidende mennesker og derved lære om, hvad der er sundt eller farligt, rigtigt eller forkert, skidt og kanel i denne verden. I stedet for, at alt forkert, farligt og skidt bare bliver fjernet. Børn higer ligefrem efter at få kontakt med andre mennesker, der kan hjælpe dem med at finde vej i denne verdens jungle, moralsk som materielt. Og der er granddad and -mommy, f.eks, lige så vigtige som læreren eller professoren. Læg vel mærke til, når unge mennesker taler: det er ikke dem, der mangler respekt for de ældre, som stiller sig på deres side. Det er der, dialogen starter.

Lene sagde ...

Hvor når du at se meget på din vej hjem, og så når du endda på trods af sene arbejdstider også at gå til yoga :-)

Annes indfald sagde ...

Jeg er så enig med jer i, at det bedste er at lære både børn og andre mennesker, hvordan man forholder sig til flora og fauna! Så de får glæden ved at færdes derude.
Der er jo så smukt... både i Danmark og England... ja, det er bare at åbne sanserne på vejen gennem verden...
Nu er der kun 3 uger til jeg skal nyde parkerne i London... Oh, jeg glæder mig!!!!!

Eva sagde ...

Jeg husker tydeligt al den snak om guldregn fra min barndom/ungdom.

Det er dejligt at have evnen til at opleve naturen og hvad der omgiver én. Den evne tror jeg du besidder.