07 februar 2013

Soendagsskole paa Skive Bibliotek

Min pludselige Danmarkstur gav mig chancen for soendag at deltage i en af Irenes haekleworkshops paa Skive Bibliotek, hvor hun underviser en 3-4 gange om aaret.


Det er mindst 25 aar siden jeg sidst har sat fod paa Skive Bibliotek og jeg skal ikke sige andet end der er sket en drastisk aendring siden da. For det foerste er biblioteket flyttet, for det andet er det nok tre gange saa stort som det var foer. Det er det suveraent flotteste bibliotek jeg har set i meget lang tid!


Bygningen er lys og venlig, med mange spaendende vinkler og godt lys. Jeg havde ikke tid til at inspicere hele bygningen, men alt hvad jeg saa var vildt imponerende.


Boernebiblioteket fik den 7-aarige Tina frem i mig igen. Jeg havde lyst til at stille mig ind i kabyssen paa Rasmus Klumps gode skib Mary og lave pandekager dagen lang. Taenk sig at have saadan en legeplads med boeger til raadighed for sine boern.


Dagens workshop havde temaet "living" og som altid sprudlede Irene med ideer og inspiration til alle mulige forskellige emner. Vi proevede nogle af teknikkerne af og blandt andet laerte vi at lave en lille kurv med en kant, saa den kan staa. Jeg gad vide om jeg nogensinde faar den ide, der prompte byggede sig op i mit hovede, foert ud i livet?


En af de mange teknikker vi studerede er den genkendelige bedstemorfirkant, eller rettere - det var i hvert fald faconen, for vi skulle nemlig haekle med fire traade i en spiral, som skulle ende i en firkant...


Spiralen fangede jeg lige med det samme. Ja, det vil sige jeg skulle liiige laere et lille opstartstrick, men saa snart det var paa plads, kunne jeg lave spiraler til jeg var blaa i hovedet.


Paa mirakuloes vis lykkedes det mig at faa en rimelig firkantet firkant ud af mine strabadser og fluks begyndte jeg at droemme om et saengetaeppe haeklet udelukkende i spiralfirkanter. Tak for en fantastisk dag Irene - jeg glaeder mig til naeste gang!

15 kommentarer:

Lene sagde ...

Og så røg jeg lige tilbage til 1979, hvor jeg boede i Skive et halvt år. Jeg må helt sikkert have været på biblioteket, men jeg kan ikke huske det :-)
Tænk at få lov til at deltage i Irenes hæklekursus, det gad jeg godt :-)

Eva sagde ...

En lille blogpause har jo gjort, at jeg slet ikke har fulgt med.
En trist anledning til Danmarkstur kan jo godt føre noget godt med sig. Så fin en spiral. Den kunne jeg godt tænke mig at lære.

Anonym sagde ...

Tænk om jeg var heldig at der er et hæklekursus i uge 14, hvor jeg jo er i nabolaget:-)
Er det ikke også i Skive, at Henriksens Uldspinderier ligger...også det må lige tjekkes ud inden :-)
Flot biblo!

mjø ;o) sagde ...

Jeg kan se, min farmorfirkant fra fredagens kursus (sidste uge)lader meget tilbage at ønske...
Men du har helt ret, Tina - det er et fantastisk sted, Skive Bib., og din søster er en fantastisk kvinde!

Ellen sagde ...

Det er bare SÅ inspirerende at være sammen med en masse kvinder med samme passion som en selv, og selvom om jeg ikke er vild med at hækle, får jeg helt lyst efter at have set de flotte spiraler.
Jeg bemærkede også de fantastiske patchworktæpper, der hang i biblioteket :-)

AagePK sagde ...

Jeg kan da også hækle, til jeg bliver blå i hovedet: det ta'r 5 sekunder, sådan cirka!
Til gengæld kan jeg spille rommy, til køerne kommer hjem.
;-)

Conny sagde ...

Rigtig flot bibliotek og spændende workshop du har været til.
God weekend.

Tina - omme i London sagde ...

Lene - det gamle bibliotek var altsaa heller ikke noget specielt at huske paa. Mht haeklekurset, saa har jeg en droem om at Irene tager paa Danmarksturne, for jeg tror det ville vaere et hit.

Eva - her er heldigvis ikke laesepligt. :) Spiralen er altsaa bare skoen!

Anne - ja, det kunne vaere fedt, men jeg kan ikke lige komme i tanker om hvornaar det er hun har snakke om. Hold oeje med www.yarnclasses.com. Mht Henriksens, saa jo, det er et Skive firma.

Marianne - det kan jeg kun give dig ret i, jeg hoerte godt du havde vaeret med i fredags.

Ellen - det er nemlig fantastisk og biblioteket og de fine taepper ligesaa.

Aage - LOL, det ville saa ikke engang tage mig 1 sekund at blive blaa i hovedet over kortenspil. GAAAAB!!!

Conny - tak og ja. :)

AagePK sagde ...

Nu ved jeg ikke, hvad du kom i tanke om med hensyn til en kurv med kant; men herhjemme var der jo én, der opfandt sammenklappelige vaskefade, skrældespande og alt muligt i blød plast, hvor ideen var et rør, der blev smøget nedover, så fadet/skålen/spanden kunne stå selv. Det må man da kunne strikke/hækle også!
A propos: så i eftermiddags en tysk udsendelse om The Föhr Riff, hvor 7-800 kvinder, mænd og børn især i Tyskland og Danmark har hæklet bidder, der er blevet samlet til et mægtigt koralrev: så flot!!!
Googl på Museum Kunst der Westkuste, og vælg videoen med The Föhr Reef: det er en matematiker og kunstner, der har startet det: www.mkdw

Tina - omme i London sagde ...

Tak skal du have Aage - nu har jeg jo virkelig pralepligt saa det kan hoere. Gaet lige hvem der har haft en ret stor indflydelse paa det dersens koralrev? Jep, ingen ringere end min smukke soester Irene: http://yarnclasses.com/?p=2591 Hun foerer sig frem paa flere omraader og har haft sin del af koralrevet udstillet paa the Smithsonian Institute. Det er bare saa spaendende en udstilling og et koncept. Om nogen kunne faa noget haeklet til at staa, saa er det vores Irene. :)

Irene sagde ...

Sikke en masse hæklesnak og ikke et ord fra hovedpersonen. So very sorry!

Ja, jeg skal holde flere workshops i Skive, næste gang bliver først i april, jeg skal nok offentliggøre datoerne når alt er fastlagt!

Mht koralrev, så vil jeg lige henlede opmærksomhenden på den smukke udstilling vi havde her i Dublin på the Science Gallery i Trinity College, Dublin i 2010. En helt igennem fantastisk oplevelse at være involveret i!
Mere her: http://www.crochetcoralreef.org/exhibitions/science_gallery.php

Tina - omme i London sagde ...

Naaaaaah, der kunne du vaere, jeg synes nok der manglede en kommentar her paa siden. :) Tak for sidst, det var bare SAA fedt og jeg glaeder mig til naeste kursus. :)

AagePK sagde ...

Ja, jeg kunne forstå på udsendelsen, at det var en del af noget større. Og at deltagerne fik indblik i matematik, grænseoverskridende fælleskunst, koralrevenes risiko i et varmere hav. Men når nu Danmark har været så flot repræsenteret er det jo underligt, at der ikke er blevet slået mere på (tv-) tromme herhjemme.

Irene sagde ...

Aage, det giver jeg dig helt ret i, men den udstilling der var mange danskere med i startede vist så hut jeg visker på Fuhr eller noget i den stil, måske Flensburg og grænselandet bliver jo ikke altid veldækket i nationaltv har jeg bemærket.

Nuvel, jeg synes bestemt der skulle slåes mere på tromme for hele projektet, jeg har holdt rigtig mange workshops omkring alle aspekter af projektet. Helt fantastisk som menigmand (læs kvinde) pludselig får føling med geometri på allerhøjeste plan og ikke mindst miljø og kunsthåndværk også og dette at udtrykke sig "outside the box". Mageløst!

Irene sagde ...

Tina, jeg glemte helt at sige at din spiral firkant er noget så sirlig og fin, som altid når du laver håndarbejde. Der er slet ingen tvivl om hvem din bedstemor er!