03 december 2012

Hvad er din livret?

Da vi ikke havde set David i tre uger ville jeg vaere lidt ekstra soed ved ham og spurgte ham derfor hvad hans livret er. "Corned beef with rice and cabbage" loed svaret og saa stod jeg der med aaben mund og polypper!




Jeg er dog ikke saa let at slaa af pinden, saa min elskede smuttede ind i en butik og koebte et par daaser "corned beef". Jeg kan ikke komme i tanker om hvad det kaldes paa dansk, men jeg er ret sikker paa jeg har faaet det som barn. 



Jamaicanerne kalder retten som David beskrev for "Bully beef" og blander koedet med roed og groen peber og diverse loeg. Jeg havde ikke lige alle ingredienserne i hus, men svitsede lidt loeg og funderede saa lidt over hvad i alverden ellers jeg skulle blande i.


Jeg fandt en haandfuld porrer i groentsagskurven, saa de blev vasket og skaaret i stykker og smidt paa panden med loegene.


Koedet var jeg ikke heeeelt sikker paa hvad jeg skulle goere ved, for det ser helt aerligt lidt hundemadsagtigt ud, naar det kommer ud af den SKARPE (AV!) daase, men jeg skar det i tern og smed det i panden med det roede og det groenne.


Det saa altsaa ikke specielt appetitligt ud, men jeg blev enig med mig selv om at hvis jeg stegte det haardt nok, saa maatte noget af alt fedtet blive braendt af.


Da risen var kogt og kaalen ditto satte vi os til bords. David spiste som aldrig foer og min elskede lige saa. Jeg spiste ogsaa, for saadan er jeg indrettet, men det bliver altsaa aldrig min livret.

Jeg fortalte min kollega om mine kulinariske udfoldelser med en daase fedtet koed og saa foreslog han at jeg naeste gang laver noget der lyder meget som skibberlabskovs. Jeg er vild med skipperlabskovs - maaske man alligevel kan laere at spise corned beef?

7 kommentarer:

Eva sagde ...

Gys, det ligner jo Jaka Bov på dåse. Det er ikke min livret!

Anonym sagde ...

Yark ...tror ikke jeg kunne lære at spise corned beef :-) siger som Eva, det ligner Jaka Bov. :-)

Anonym sagde ...

Nb...nå Eva, du kunne heller ikke sove? :-)

AagePK sagde ...

Det ligner Jaka, men: Jaka hænger sammen, mens corned beef snarere skal blive til en slags million-bøf. Kartoffelmos plus rødbeder, og så Vulcano Juleøl, fra noget, der hedder "Fur*", så skal det nok glide ned.
*mon der nu kommer en furie og vulkaniserer mig?

Deborah sagde ...

Hvis det "bare" er oksekød, så ville jeg da bare bruge hakket oksekød istedet.

Hvis det er svinekød kan man jo gøre det samme, men det er måske dåsekonsistensen de godt kan lide.

Nej synes også, det ser ret uappetitligt ud. I det hele taget, har jeg ikke lyst til at spise noget kødnoget fra dåse.

Ellen sagde ...

Forstår dig godt: hvad gør man ikke osv. men jeg kunne også godt have forestillet mig lækrere ting at servere ;-)

Tina - omme i London sagde ...

Eva - LOL, nok heller ikke min!

Anne - :) jeg er saa heldig indrettet at jeg ikke behoever nyde det for at spise det.

Aage - koedet er saltet og smager altsaa langt bedst, hvis det IKKE kommer per daase, men nu var det det den unge mand helst ville have, saa det fik vi. Mht Vulcano oellen, saa var det godt at have haft en at drikke til... :)

Deborah - det er saltet koed og naar man lover at lave en livret, kan det jo ikke nytte noget at lave noget helt andet. :)

Ellen - ogsaa her!