19 september 2012

Bjergbyen San Gimignano

Toscana har et hav af skoenne, smaa og meget gamle bjergbyer. En af dem er San Gimignano, som er endnu en by paa Unescos verdensliste


Gaderne indenfor bymuren er hovedsageligt gaagader, men der koerer dog en lille rutebil gennem, saa man ikke skal gaa alle steder hen, med mindre man helst vil. Af og til kommer der en bil igennem gaderne, som i alle andre gaagader, men generelt er der stille og roligt og hyggeligt at gaa rundt.


Den gamle by er fantastisk velholdt og har masser af flotte gamle doere og vinduer, som jeg kan fotografere i et vaek, akkurat lige som de mange Madonna billeder som denne, med blomster i vindueskarmen.


Der er ingen ende paa alle de flotte forretninger med Toscanske lerting. Tallerkenerne er fantastisk flotte og kommer i mange forskellige variationer. Der bliver godt nok shippet mange saet porcelaen over verdenshavene fra saadanne forretninger. Jeg forelskede mig i et havebord, som ogsaa sagtens kunne blive shippet til London. Det tror da pokker de gerne vil shippe - den kostede €6,000!


Byen er ikke kun til turistbrug, for der er ogsaa masser af folk der har hjemme i byen og det er ikke kun udenfor vaskeriet der haenger vasketoej i gaden. Taenk sig at tage sit toej paa vaskeri og saa se det haenge over gaden! :)


Alle steder er der udsigtspunkter ned over landskabet under byen. Hver gang vi fik oeje paa et skilt med "udsigt" var jeg noedt til liiiige at skulle et smut ud til kanten. Jeg elsker simpelthen at kunne se ud over landskabet paa den maade.


Hele min svigerfamilie griner af min forkaerlighed for sjove detaljer som f.eks doerklokkesystemet paa de gamle huse. Jeg er vild med den slags detaljer, som giver stedet et individuelt look.


Da vi skulle bruge en pengeautomat, blev der en del fnisen da vi fandt en ved siden af postkassen. Det viste sig ikke at vaere nogen pengeautomat, men en kondommaskine. Man kan ikke just sige den var placeret diskret, tvaert imod saa er den strammet an lige midt paa en stor plads!


Jeg fik oeje paa der stod "Himmerland" paa den orange troeje paa billedet her og gik hen og spurgte hvor touren gik hen. "Milan til Rom paa en uge, 150 km per dag og vi mangler bare 30 km i dag" loed svaret. Jeg oenskede god tur og saa var de cyklende nordjyder atter i sadlen. Det maa saft suseme vaere en haard tur, for bare denne lille by ligger over 300m over havets overflade og det er langt fra den hoejeste!


Italienere er mindst lige saa pjattede med is som danskere er og de er meget stolte af deres isbutikker. "Verdens bedste is" stod der paa forretningen hvor jeg fik denne laekre pistachie og ribs is (ja, ribs!) og jeg maa da indroemme jeg er tilboejelig til at give dem ret. SLURP!


Jeg er simpelthen saa glad for at vores foerste tur til Italien var per bil, for ellers havde vi aldrig faaet saa meget af landskabet og de charmerende smaa byer at se. Man faar en hel anden fornemmelse for landet, naar man ikke bare noejes med en enkelt by.

4 kommentarer:

AagePK sagde ...

Billederne får mig til at tænke på Thomsens bog om krigens sidste dage i en italiensk bjerglandsby, Monte Porco.
Om italiensk is: i Preugias Universita' dei Sapori har man et akademi:Scuola Italiana di Gelateria. Her tager man stadig håndværket seriøst: allerede romerne var berømte for deres iskunst.
Ikke som i Nordeuropa, hvor man bruger CMC, gemanipuleret bomuld forvandlet til metylcellulose, også kaldet tapetklister, til at holde konsistensen af iscreme blød og "lækker".

Tina - omme i London sagde ...

Aage - i mine oejne er de paa hoejde med Roenbjerg is, som var den foretrukne, da jeg var barn. Nougat is fra Roenbjerg er der dog aldrig nogen der slaar. :)

Mht filmens verden, saa er der rigtig mange film der er optaget i disse byer. :)

KirstenK sagde ...

Sikke dog nogle dejlige billeder du har postet der...får næsten lyst til at tage aafsted med det samme!Lækker lækker is... Fortsat god ferie til jer!

Tina - omme i London sagde ...

Kirsten - tak skal du have, men det er simpelthen ikke svaert at tage gode billeder i Toskana, faktisk vil jeg sige det er svaerest IKKE at goere det. :)