02 januar 2012

Hvorfor koeber du spurve?

"Hvorfor koeber du spurve", spurgte min elskede, da vi var ude paa vores handel igaar og han saa mig laegge et par pouissiner i indkoebskurven. Jeg ved egentlig ikke hvad der gik af mig, for jeg aner da ikke hvad man goer ved saadan nogen, men de var paa tilbud og saa kan man da ikke bare lade dem ligge der og fryse.


Som sagt anede jeg ikke hvad jeg skulle goere ved dem, men jeg havde en ide om grydestegning, saa jeg smed lidt smoer i en gryde med noget timian og en lille skefuld Ile de Re salt og saa spekulerede jeg lidt i hvad der ellers skulle i saadan en gryde. Jeg kom i tanker om at jeg havde et par foraarsloeg i koeleskabet, saa de blev skaaret i stykker og haeldt ved, et roedloeg i baade fandt ogsaa sin vej i gryden og saa kom min elskede til at foreslaa et glas roedvin, saa saadan et skvaet blev haeldt til.


Mens den ene lille spurv laa i gryden og hyggede sig, laa spurv nummer to og hyggede sig i en bradepande med lidt krydderier, ved siden af et fad kartofler. Kartoflerne var til i aften, men spurv 2 kan vi snuppe i morgen. Paa et tidspunkt tilsatte jeg lidt vand, for at faa lidt sauce til koedet, men ellers lod jeg det bare staa og simre i godt tre kvarter.


Det er ikke sidste gang jeg har lavet grydestegt pouissin. Joesses, som smagte det godt, det var da helt fantastisk. Det kunne vidst godt gaa hen og blive en signaturret!

12 kommentarer:

AagePK sagde ...

Så må du jo næste gang se, om den danske klassiker med spurven fyldt op med persille kan bruges, og så nye kartofler og agurkesalat.
Kunne gemalen så nøjes med en halv spurv? Jeg har lige fyldt min fryser med frosne ænder på tilbud, overskud fra julehandlen: 3,4 kg til 99 kr.!

Tina - omme i London sagde ...

Aage - jeg havde ingen persille eller koriander, men ellers var de blevet fyldte.
Spurven var lige praecis tilpas til to personer. :)
Skoent med lidt tilbudskoed i fryseren.

Eva sagde ...

Spurven sidder stum bag kvist.....

Mums det ser lækkert ud.

AagePK sagde ...

Koriander? Åh nej, ikke til mig: en enkelt kvist oven på en god Cebiche som hos Alfresco's i Lima er godt nok, men ellers? For meget sæbe, efter min smag.

Helle K. sagde ...

Super god kommentar - det er jo bare små fugle :)
Jeg har aldrig lavet sådan nogle spurve, men ville nok tænke - lav den som kylling en fugl er vel en fugl ;)

Conny sagde ...

Det lyder til du fik noget godt ud af de spurve,to gange aftensmad på to spurve,det er da flot.

KirstenK sagde ...

Ja, det er ikke ringe med sådan en bette fowl til middag...det er helt rigtigt den passer lige til to...jeg steger demi ovn...men tror også jeg vil prøve grydefaconen!

Jenny sagde ...

Dejlig blog du har her :)

Det ser bare SUPER lækkert ud!! :)

God aften!

Kh. Jenny

Donald sagde ...

Den måde at skrive en opskrift er bare helt fantastisk, den uerfarne kan lissom følge med den indre proces, "hvordan gør man nu lige, hvis man har det-og-det i køleskabet".

Bon-appetit!

folehave's univers sagde ...

Tina, det ser dejligt ud. Selv har jeg ikke prøver småfuglen. Jeg læste forøvrigt,i en af min mands jagt bøger, at sådanne fugle; i forgangen tid blev betegnet Kramsfugle. Altså, spurve- solsort og fugle af den familie. Så næste gang din mand siger "spurve" nu igen, så oplyser du blot at dagens ret er Kramsfugl.

folehave's univers sagde ...

Tina, det ser dejligt ud. Selv har jeg ikke prøver småfuglen. Jeg læste forøvrigt,i en af min mands jagt bøger, at sådanne fugle; i forgangen tid blev betegnet Kramsfugle. Altså, spurve- solsort og fugle af den familie. Så næste gang din mand siger "spurve" nu igen, så oplyser du blot at dagens ret er Kramsfugl.

Tina - omme i London sagde ...

Eva - denne her var nu noget levende nogle timer efter spisningen. Saadan nogle roede loeg efterlader en krydret dunst! :)

Aage - jeg elsker koriander og behandler det stort set som persille, helt uden det bobler. :)

Helle - det var ogsaa det jeg taenkte, en fugl er en fugl! PIP! :)

Conny - ja, ikke saa ringe.

Kirsten - det kan i hvert fald varmt anbefales.

Jenny - tak skal du have og velkommen hid.

Donald - merci beaucoup! :)

Folehave - Saa bliver min elskede vidst forvirret. Han kan godt finde ud af "kylling" og "fowl", men mere avanceret bliver det vidst ikke. :)