05 november 2011

Det griber om sig...


Det gamle koekken er ved at vaere fjernet fra huset, eller i hvert fald taget ned, for det skal nemlig genbruges andetsteds. Det bliver et helt andet projekt paa et helt andet tidspunkt, men foreloebigt skal det hele lige goeres rent for den cm olie der var paa alt og som gav den mest afskyelige hoerm i hele hytten.
Paa mandag bliver der endnu mere rod og murbrokker, for da stryger en del af det gamle koekken ned, saa der kan blive plads til en noget bedre indretning.


Samtlige af de ellers ret nye, men helt og aldeles oedelagte taepper er ogsaa blevet verfet ud og alle mulige morsomme gulve dukker op under dem. I spisestuen har de aabenbart haft den samme forkaerlighed som mig for ternede gulve, saa de malede gulvbraedderne. Gulvet bliver dog noedt til at blive udskiftet fuldstaendig, for skoent det ser meget jaevnt ud, saa er der raad i skidtet. :(


Det ellers saa "nydelige" udendoers lokum, som var blev bygget udenfor et vindue (ja, der var en mur lige uden for vinduet, og ikke en paen pudset en!) med doeren ud i haven - for mindre end ti aar siden... synger paa sidste vers. Der var en lille paen haandvask, som lige kan passe ind i det (indendoers...) gaestetoilet, saa den er lagt tilside til brug der.


Paa loftet fandt vi ternet linoleum og i flere af de andre rum, blandt andet hallen og stuen var der laminerede gulve. Laminatet ligger der endnu, men ogsaa de maa ud, da gulvbraedderne i hele underetagen skal skiftes ud og nu vi lige har dem oppe, saa skal der ogsaa lige lidt isolering under. Det gjorde man nemlig ikke i i 30erne!


Lige nu laener vi os op ad de skoenne tegninger vi har modtaget fra koekkenfirmaet. Tegningerne sender mine droemme mod et faerdigt koekken og droemme har man jo lov at have...

9 kommentarer:

Conny sagde ...

Det er rigtig spændende, at følge dit ombygnings projekt og se hvad du finner under de mange lag tapet,den rå mur du har afdækket er bare så flot.Min datter skal også have nyt køkken, loft og gulv.Så de roder lige nu,så jeg ved hvordan det er, når man skal laver om i et ældre hus.
En god weekend til dig.

AagePK sagde ...

Linoleum, laminat og andre fugtstoppende gulvbelægninger har kostet kassen hos mange, fordi fugten nu samles i trægulvene og starter råd og svamp. Når I isolerer, så lov mig at lægge en dampspærre under træet. Ellers begynder det forfra. Snak med jeres byggesagkyndige.

FUUR: sagde ...

Det ser interessant ud, med alle de forskellige gulve, enten de er malede, eller bare gulve.
jeg tror, der bliver nok at "makke" i de næste uger.
Husker, da vi renoverede vort GAMLE
hus.

Eva sagde ...

Det er noget af en opgave, I har foran jer. Men det skal jo nok blive godt en dag:) Dejligt at have lidt køkkendrømme imens.

Donald sagde ...

Undskyld jeg reflekterer over omkostningerne på denne måde, jeg ved godt at det ikke er noget jeg skal bekymre mig om, men alligevel: I er to dygtige mennesker og har stadig arbejde selv om finans-boblen brast, og ejendommen har en god beliggenhed, så det må være ren og skær værdiforøgelse, at I renoverer. Det med at skifte hele gulvet behøver ikke at være så slemt (når huset er tomt, vel at mærke!)

Hvor er det spændende at følge med :)

Lene sagde ...

Det er et mareridt undervejs, så er det godt med drømme om fremtiden :-) God arbejdslyst, det bliver så godt, når I er færdige.

Irene sagde ...

Den der bladrive ser ret effektiv ud ...

Tina - omme i London sagde ...

Conny - held og lykke til din datter. Det er haardt arbejde, men dejligt naar det er overstaaet.

Aage - tak for raadet, vi er klar over det og har professionelle paa jobbet. Det er helt klart at det er mangel paa luft der har givet raad. Huset har vaeret ejet af en familie som virkelig ikke havde en pind forstand paa at vedligeholde et hus!

Moar - om jeg husker det. Jeg er foerst naesten 40 aar senere kommet mig over mit byggetraume, men sjovt nok saa kan jeg stadig komme i tanker om ting jeg laerte ved den lejlighed, saa intet er saa skidt, at det ikke er godt for noget. :)

Eva - ja, droemmene hjaelper! :)

Donald - vi var helt klar over at huset traengte til at faa ALT gjort og betalte derefter. Det eneste vi ikke var klar over var at der var raad i traeet, men det kom ikke som nogen kaempe overraskelse, med alt det andet taget i betragtning. Det ville vaere falsk oekonomi at goere andet end at saette saa meget som muligt i stand nu.

Lene - tak skal du have og JA, fedt, det bliver det. :)

Tina - omme i London sagde ...

Irene - ja, det er den sgi da ogsaa, kan du ikke se der er som blaest. :)