04 september 2011

Gul og gratis

Indtil for faa dage siden anede jeg ikke der var noget der hed Gul og Gratis og guderne maa vide hvordan jeg fandt ud af det, men paa en eller anden maade fandt jeg denne lille annonce:

Maleri, Gives væk. Maleri af Nørre Lundgård på Fur. Malet efter fotoforlæg i 70erne og viser gården og dens omgivelser, som de har set ud i beg. af forrige århundrede. 65 gange 100 cm. Maleriet er helt uden kunstneriske kvaliteter, men kan måske have interesse for personer med tilknytning til stedet.


Billedet har en meget stor interesse for mig, uanset den kunstneriske kvalitet - jeg har nemlig en ret staert tilknytning til stedet. Billedet forestiller nemlig mit foedehjem - oh, og giveren? Han viste sig at vaere en af min utallige granfaetre, som jeg aldrig har moedt, men det kommer jeg til. :)

Internettet er altsaa fantastisk - og jeg er dybt taknemmelig for det eksisterer!

11 kommentarer:

Farmer sagde ...

Hvor er det spændende og heldigt. Godt, at du fandt billedet.
Kunsterisk kvalitet eller ej.
Der er da i al fald et menneske, som på et eller andet tidspunkt har gjort en indsats.

Og så er der jo den menneskelige faktor, at du nu har truffet på din grandfætter.

Nej, det er slet ikke så ringe endda, det der lille internet.

Eva sagde ...

Sikke da et herligt tilfælde.

Gul og Gratis er i øvrigt en herlig opfindelse, hvor jeg både har fundet de skønneste ting til en billig penge og solgt alt det, som er blevet til overs. Dejligt nemt.

Kirsten sagde ...

Hvor sjovt.
Jeg er fra Salling så jeg ved rent faktisk hvor Fur ligger ;-) hvilket måske ikke så mange andre af G&G læsere gør. (Da det jo er et tillæg til Fyens Stiftstidende. red.)
Og spændende at du nu får mulighed for at møde din ukendte grandfætter.

Irene sagde ...

Billedet er især interessant fordi man kan se landskabet i baggrunden, som nu er et sammensurium af sommerhuse og træer.

Jeg gad nok vide hvilken del af familien den grangren er fra, der er eddermugme nok at tage af, dér!

Ellen sagde ...

Jamen igenigen... internettet er fantastisk.
Dette her er et eksempel på et tilfælde, som jeg under andre omstændigheder nok ville have haft svært ved at tro på...
På den anden side var der engang en der sagde, at virkeligheden ofte overstiger fantasien.

FUUR. sagde ...

Jeg kan fortælle de damer-Irene og Tina-, det er fars faster Lisbeths barnebarn, der nu ejer billedet.
Irene, er sikkert den eneste af jer, der husker hende.
Faster Lisbeth besøgte os ofte,
hun boede i Rønde på Djursland.
Sjovt tilfælde med det billede.

Annette sagde ...

For søren da, Irene.
Det er simpelthen et fund af de helt store du har gjort og det er som det er malet lige præcis til dig.
Og det gør jo bestemt ikke situationen ringere, at du har fået kontakt med en grandfætter.
Hvor er det dejligt.
En skøn mandag til dig.

Tina - omme i London sagde ...

Farmer - jeg kan jo kun se motivet i billedet; det med det kunstneriske er jeg totalt ukritisk over for, naar motivet er i orden. :)

Eva - som sagt anede jeg ikke det eksisterede, men det goer jeg nu! :)

Kirsten - nej saa pudsigt, hvor i Salling er du fra?

Irene - det er en af ae NarreLundgaard slaw, surprise surprise!

Ellen - :) godt sagt, altsaa mht fantasien!

Moar - jeg havde regnet det ud, for jeg kan faktisk naesten hele aneraekken i den gren af familien udenad - og den raekke er fannerme lang!

Annette - som Irene antyder saa har vi utallige granfaetre og kusiner. Jeg vil skyde paa mine bedsteforaeldre havde omkring 30-35 soeskende...

Kirsten sagde ...

Jeg er fra Roslev. Jeg flyttede derfra som 17-årig (hvilket er meget længe siden), men min mor bor der stadig.
Som en ekstra detalje, så har jeg faktisk også arbejdet i London en sommer som ung. Jeg var handicap hjælper i Clapham :-)

@ sagde ...

Det er ski ret sejt, sådan at falde tilfældigt over ikke-kendte familiemedlemmer, på en hjemmeside man ikke ved eksisterer og så samtidig få forærende et maleri af sit fødehjem. Hvad er odds?!? :)

Tina - omme i London sagde ...

Kirsten - nej, hvor pudsigt. Monstro ikke en af mine danske veninder har en veninde her i London, som er kromanden i Roslevs datter. Hun er kunstner. :)

Liv - ja, jeg burde vidst koebe en lotteriseddel. :)