24 juli 2011

Svigersoesters planteskole

Naar man skal have alt ens grej opmagasineret bliver man noedt til at taenke lidt kreativt, for i saadan et opmagasineringssted er der begraensninger for hvad man maa have staaende. Saadan noget som benzin til plaeneklipperen, terpentin og andet braendbart maa man ikke opbevare - af gode grunde. Levende planter er ogsaa yt - desuden bliver de jo heller ikke ved med at vaere levende ret laenge, hvis ikke de faar lys og vand, ergo maa man finde et sted at stille dem...


Min svoger og svigersoester har en stor have og de havde meldt sig frivilligt til at passe vores potter og ting og andre sager, som ikke kunne komme i opbevaring. Efter som jeg havde faaet styr paa hvad der skulle afsted gjorde vi afleveringen til et loerdagsjob. Vi maa have set sultne ud, da vi ankom, for inden for faa minutter stod der en tallerkenfuld "bun and cheese" og en kop cappuccino (i julekopper!) :) parat. "Bun" er meget lig engelsk soesterkage og smager fantastisk smurt med en skive ost paa. Min bedstemor lavede altid engelske soesterkage og serverede det engang for os, da vi kom med svigerne. Bedsterne var helt med paa forandring, da Jamaicanerne forhoerte sig til smoer og ost og saa havde vi ogsaa laert noget den dag! Jeg har altid vaeret saa stolt af de to gamle dimser, som var saa forandringsvillige - til trods for deres fremskredne alder.


Vi sad i haven laenge og snakkede og kiggede paa flyvemaskiner, som floej over den flotte skole, som ligger bag haven. Boernene har lige faaet skoleferie, saa nu bliver der stille i haven i de naeste seks uger. Det tror jeg ikke goer beboerne noget.


Min famoese rose saa en lille smule slatten ud, for jeg ville jo ikke vande den inden den skulle flyttes - den var tung nok uden ekstra vand i potten! Den fik en ordentlig spandfuld vand og jeg er slet ikke i tvivl om at naar jeg faar den tilbage er den dobbelt saa stor, man kunne nemlig ikke finde et bedre sted at faa planter passet.


"Der kommer far - aah, og mor" loed der fra min svoger. Mine svigerforaeldre er doede for mange aar siden, svigerfar for over 40 aar siden og svigermor for efterhaanden 12 aar siden, men helt enige om at de lever videre i de to meget tamme roedkaelke i haven, som altid liiige skal se om vi goer tingene ordentligt. De der har moedt min svigermor ville vide at den observation ikke kunne vaere mere sand. :)


Som tidligere naevnt er der ikke meget i den have vi haaber paa at overtage inden for kort tid. En busk foran huset og en busk bag huset og saa er det vidst ogsaa det. Saadan noget har min svigersoester raad for - for eksempel har hun gang i nogle jordbaerplanter til os - og saadan noget siger vi ikke nej tak til!


Jeg har ogsaa lagt beslag paa en ordentlig haandfuld morgenfruefroe. De er saa koenne og saa dufter de helt fantastisk. Det er foerst nu jeg har tilladt migselv at begynde at glaede mig lidt til det nye hus, for taenk nu hvis man fik lagt for mange planer og saa handelen gik i vasken. Det ville altsaa vaere surt.


Lupinfroe staar ogsaa paa menuen, helst i gul og lyseroed - ja, man har vel lov at vaere lidt kraevende. :) Flere har sagt at vi skulle se os om efter en lidt stoerre matrikel, hvis der skal vaere plads til det hele, men jeg tror vi klarer den med det plads vi faar!

Ingen kommentarer: