11 juni 2011

En lille havevandring

Jeg gik lige en runde i haven i eftermiddags, da jeg pludselig kom i tanker om at der maaske kun er faa uger tilbage her i huset. Det kan selvfoelgelig ogsaa tage laengere tid, men tilsyneladende er der pres paa for det skal ske snart. 

Nederst i haven satte vi et paeretrae,Conference, en blomme, Victoria, og to aebler, som hedder en James et eller andet og en ehmmm... Cox maaske? Det er foerste aar der er noget ordentligt frugt i paeretraeet. Saadan et tror jeg ikke jeg gider saette i den naeste have, for det sgi da for lang tid at vente paa frugt. Blommen gav frugt med det samme og i tonsevis. Aeblerne har vi heller ikke haft den store glaede af endnu, men et aebletrae skal jeg nu alligevel have, tror jeg. Planen kan naa at aendre sig mange gange, vi faar se.
Haven er i den lyseroede phase lige nu. Planten i midten, for oven, er en vi har plantet. Det er en klatrefidus og jeg er meget spaendt paa at se hvad farve den bliver, naar den springer ud. Jeg mener at kunne huske den skulle blive roed.
Den nye have er helt tom. Ikke saa meget som en busk staar der i den, saa det bliver spaendende at planlaegge hvad der skal staa hvor.


Lige praecis denne rose skal staa i den nye have, det er helt sikkert, for den var en helt speciel gave fra to barndomsveninder og ikke bare er den kaempe og flot, den dufter helt vildt godt ogsaa. Det var ikke min mening jeg ville faa den til at se ud som den snakkede i telefon, jeg ville bare vise hvor stor den er!
Det er anden gang vores "palme" er i blomst. Jeg troede egentlig de skulle gaa ud, naar de havde vaeret i blomst, men tilsyneladende ikke. Sidst den var i blomst, for en 5-6 aar siden, tog jeg et billede af blomsterne, som jeg fik forstoerret lidt op. Det er vildt flot og haenger paa vaeggen endnu. Jeg maa lige holde oeje med den i de naeste dage. Den blomstrer ikke laenge, men flot!

7 kommentarer:

Donald sagde ...

Åh jeg har det på samme måde, der er nogle planter, man kommer til at holde af. Desværre gengælder de ikke altid min kærlighed - en vidunderlig, storblomstrende hibiscus som jeg havde fået til at vokse i 5 år, fik svamp eller noget.

Men hvad med at tage en balje med tørvejord og kløve og flytte en håndfuld af de bedste stauder?

Anonym sagde ...

Da vi flyttede for 1 år siden tog jeg også et par planter med mig. Det var planter jeg havde fået ved ganske særlige lejligheder og de betød meget for mig. Samtidig flyttede vi jo tilbage til et sted hvor vi tidligere havde boet og her stod et pæretræ jeg fik i gave efter en afsluttet uddannelse for nu 12 år siden og det bærer de skønneste pærer nu:)
God søndag til dig

Farmer sagde ...

Hvor er det tydeligt, at alt ovre hos Jer er 3-4 uger foran os i DK.
Sikke nogle store æbler og pærer.

Bettys blog sagde ...

Mon ikke det er en James Grieve og en CoxOrange? Altså æbletræerne.
Jeg kan godt forstå, du vil have rosen med dig. Der er noget særligt ved de planter, man får foræret.

Tina - omme i London sagde ...

Donald - jeg snupper rosen og starter paa en frisk i den nye have. Man maa faktisk slet ikke taget planterne med, med mindre man har skrevet det ind i kontrakten; det har vi ikke, men rosen er min!

Oline - he he, skoen historie med paeretraeet!

Farmer - hold da fast, er det virkelig saa lang tids forskel?

Betty - det er lige det det er. Coxen kalder vi i daglig tale bare for "Cox". :)

FUUR. sagde ...

Liljen i har i haven, tror jeg er en palmelilje.
Sikkert et nyt skud, den gamle blomstrer ikke igen.
Vi har dem også i haven, der er nye stængler med blomster næsten hvert år, jeg føler mig så rig, hver gang blomsten viser sin gode vilje, og sætter en stængel, nyder den, så længe den blomstrer.

Tina - omme i London sagde ...

Moar - den er bare saa flot og jeg har det akkurat som dig, naar den vaerdiger mig en blomst. :)