16 januar 2011

Kaerlighedsbroed uden gluten og hvede...

Jeg er sgi da saa stolt over jeg har laert at bage broed at jeg slet ikke kunne dy mig for at proeve at lave et gluten og hvedefrit broed. Min elskede mener vi helt skal holde op med at koebe broed og lave det hele selv. Jeg er ikke helt sikker paa det bliver en virkelighed, men jeg er da villig til at proeve!

Jeg havde fundet gluten og hvedefri broedmel i supermarkedet, saa Liselottes kaerlighedsbroedsopskrift skulle afproeves med det. HVIS nu det kunne lade sig goere, saa er det da et fedt trick at laere de unge foraeldre, som billigt og nemt kan lave deres eget broed, som hele familien kan spise.
Melet er fra Doves Farm, som har et helt fantastisk udvalg af spaendende produkter. Dem skal vi nok blive gode venner med.

At aelte dej lavet med mel, som er en blanding af rismel, kartoffelmel og cassavamel er en oplevelse! Det foeles som at aelte modellervoks og det ser faktisk ogsaa ud derefter. Min elskede kiggede maerkeligt paa mig  og spurgte om jeg var HELT sikker paa det her ville blive nogen succes? Nej, var svaret, men proeves, det skulle det!

Den almindelige dej havde jeg kun lavet en lille bitte ting om ved, nemlig brugte jeg toergaer, for det er altsaa noget nemmere at have i huset og kan koebes 24-timer i doegnet. Jeg var lidt nervoes for om jeg kunne gentage successen fra nytaarsaften, for det broed blev bare saa godt at jeg lige var ved at knaekke nakken, med alt det knejseri.

Broedet med det sjove mel blev meget lidt koent, men nu ved jeg hvad jeg skal goere ved det, jeg skal bare lade vaere med at folde det og i stedet bare lempe det i det varme fad i den facon det er haevet i, for det haever nemlig paent. Smagstesten bestod med UG og kryds og slange.


Toergaersbroedet blev ogsaa en success og vi er allerede godt paa vej til at blive hjemmebagere. Ja, vi skal lige have koebt noget mel og have regnet ud hvornaar vi skal bage, men det er da saa lille bitte et problem at vi sagtens overlever det. Jeg ELSKER naar ting lykkes!

6 kommentarer:

Eva sagde ...

Det ser da super-lækkert ud:) Det må være dejligt at kunne få lækkert brød, når man nu ikke kan tåle hvede m.m.

Jeg blev lige lidt misundelig over vintergækkerne i et af indlæggene nedenunder. Her er det kun lige spidser, der har brudt jorden. Men de er på vej. Og jeg er parat.

AagePK sagde ...

Det ender jo med, at du står og synger som en anden bagermester Harepus:" Når en peberkagebager bager peberkage........"
Du må lige huske at fortælle din elskede, at hvis det skal være til hverdag, må han være med, så kan han ælte, og så må han synge de danske bageres arbejdssang:" Jeg har æltet dej, så længe jeg kan mindes....."

Madam Kjeldsen sagde ...

Uuhhmmm, jeg kan næsten dufte det, fantastisk brød, det må prøves.. jeg tåler ikke for godt hverken gluten eller hvedemel, så ...

Du er jo heldig at bo i det skønne England, hvor det er ret nemt at få fat i slige produkter.. uden det behøver koste en britisk herregård.

Vi ser gerne mere lækkert brød på bloggen :)

Regitze sagde ...

ih! C er også i fuld gang med at bliver Harrestrupmester i Kærlighedsbrød. han gør i øvrigt som dig (i glutenfri-versionen): lige durk ned i det varme fad uden foldning og så bare ind i varmen, du:)

Anonym sagde ...

Jeg har fundet det her producter i Dk, Tousind tak for blogen. I am an American living in Dk & can not eat wheat or gluten because of endomitriosis. I have searched every where for a product called Xanthun Gum to make my own bread. Here is the web site that has this flour/Mel. You saved the day!=)
www.allergibutikken.dk

Tina - omme i London sagde ...

American-in-DK - welcome onboard. I am glad I was able to help. It is a pain to have to avoid food groups and wheat and gluten are not the easiest ones to avoid! I take it you read Danish very well, in which case you should try the recipe I have linked to: "kaerlighedsbroed". Omit the "folding" of the dough and instead shape it, leave it to raise and bake it as it is. You will get a lovely wheat and gluten free loaf.
Good luck! Oh, and if you can't follow the recipe, drop me a line (my email address is on the front page), then I'll translate for you.