12 oktober 2010

Uden mad og drikke - dur Cuba ikke!

Man kan godt se paa koekkenforholdene i Cuba at der ikke findes nogen Ikea. De to private koekkener vi havde lejlighed til at besoege var i rigtig paene og velholdte hjem, med paent moeblement osv og helt klart 50'er koekkener! Sjovt nok er badevaerelserne noget mere moderne og ligner til forveksling et hvert engelsk badevaerelse. Naah, men det her skulle handle om mad og drikke og det plejer vi lige godt ikke at blande badevaerelset ind i!

Vi snakkede lidt om, inden vi rejste, hvad i alverden Cubansk mad er for en fisk. Der var ikke rigtig nogen af os der havde nogen fornemmelse for det, men vi gik ud fra at det ville minde om andet Vestindisk mad og isaer Jamaicansk, da de to oeer kun er adskildt af knap 150 km vand. Paa Jamaica faar man ikke tit frisk frugtjuice paa barer og restauranter, men man kan koebe alverdens giftigtfarvede sodavand med alskens E-numre i. Drikkevarerne forventede vi ville vaere enten rombaserede eller oel.

Vi fik ret i det med rommen og en af de foerste aftener forsoegte vi os med en "Hemingway", som efter sigende var Ernest Hemingways yndlingsdrink. Den var liiige soed nok til os, men smagte da meget godt, da den Cubanske rom virkelig er raffineret og faktisk ogsaa smager helt godt uden anden indblanding! Jeg tror faktisk den er en form for mojito, men hvad ved jeg om cocktails!



Paa Cuba faar man oceaner af frisk frugt og frisklavet frugt juice. Paa dette billede er det ananas i forgrunden, guava (det ligner altsaa cervelatpoelse!), papaya og en ordentlig baljefuld guavajuice, lavet lige foer vi satte os til morgenbordet. Jeg har aldrig vaeret den store eksotiske frugthaj, men i Caribbien smager eksotisk frugt som det skal - FRISKT!

Cristal er navnet paa Cubas pilsner oel, den moerke version hedder Buccanero og saadan er det bare paa Cuba. Der er ikke ti forskellige slags oel at vaelge fra. Man kan faa pilsner eller bitter oel og saa har jeg lige opdaget to andre fra en anden del af oeen! Oellet smager fortraeffeligt og er helt klart at foretraekke over det vin man kan faa, En af vores vaerter forklarede, da hun blev bedt om at anbefale en slags vin frem for den anden "Jeg kender ikke noget til vin, jeg er Cubaner!" :)

Jeg er meget modig, naar det kommer til mad og har endnu ikke faaet noget serveret som jeg ikke mindst ville smage paa. Naar vi rejser spiser jeg altid alt det specielle og lokale og er endnu ikke doed af sult, til trods for nogle tvivlsomme "maaltider" indtaget i Oesteuropa i 80'erne! Paa Cuba kan man altsaa godt komme til at savne noget ikke-Cubansk mad, for variationen i det man faar serveret er meget, meget lille. Vi snuppede en enkelt frokost paa Parque Central hotellet i Havana, hvor de havde saadan nogle paene toiletter, med baade toiletsaeder, papir og vand til haandvask!
Jeg kan varmt anbefale at spise hos vaerterne, hvis man bor privat, for der har vi rigtig god erfaring med den Cubanske mad, som bestaar af ris, boenner og stegt koed af en eller anden art, som oftest svinekoed. 


Vi fandt let undskyldninger for at saette os med en mojito (hmmm... jeg synes da jeg fik den lange slags) sidst paa eftermiddagen, eller foer dinner, for den er bare saa laeskende og laekker og joesses, som var der varmt! Det er virkelig sigende saa mange drinks billeder der er fra denne tur og relativt faa madbilleder, som da ellers plejer at vaere mere min stil.


Det eneste billede jeg har fra Castropol, som var en saerdeles udemaerket restaurant vores vaert anbefalede i Havana, er billedet ovenover. Konklusionen? Maden paa Cuba er ikke noget at skrive hjem om, men deres mojitoer er bare fantastiske!
Nu skal vi altsaa snart en tur ud i landevejsbillederne, for der er bare mange!

8 kommentarer:

Eva sagde ...

Interessant at få lidt at vide om cubansk mad. Jeg havde ikke nogen anelse om, hvordan man spiser på Cuba.
God tirsdag.

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Oksekød er en sjællenhed på Cuba, da der for år tilbage blev drevet rovdrift på netop den slags, så straffen for at slagte tyre, køer, er meget høj, i nogle tilfælde højere end at skade et andet menneske, fik vi at vide.
Dejlig fortælling og gode billeder Tina, skønt at få opfrisket den dejlige caribiske ø igen, nej maden er ikke noget at skrive hjem om, og vi undrede os såre over hvor de gemte krydderierne henne.
God dag Tina.

Margrethe sagde ...

Uhm at kunne mæske sig i de lækre frugter - skønt.
Spændende med et indblik i Cubansk madtradition.
Køkkenet er som taget ud af fotoalbummet fra min mormors tid ;)

Helle K. sagde ...

Spændende :) jeg troede også lige, at det var kødpølse på det fad ;) men det var det heldigvis ikke.

AagePK sagde ...

Frisk ananas, papaya og mango er et must i Latin-Amerika: de hjælper med til at holde de forskellige bakterier og parasitter i ave; får du mavekniberi bliver du fyldt med papaya, og det virker. Der er et enzym, papain, der nedbryder proteiner, og dermed også Salmonella tyfimurium.
Saft af ovennævnte frugter kan også bruges til at marinere kød i, det virker mørnende.

KirstenK sagde ...

Herligt med lidt viden om det cubanske køkken, som jeg virkelig ikke anede en disse om...Billedet med frugt fadet fik også mig til at tænke på cervalatpølse!

Sussi / Sussinghurst sagde ...

hmmmm, jeg troede at man spiste godt på Cuba. Forresten godt at du er hjemme igen, jeg hører at der er en orkan på vej til Cuba - uha

Conny sagde ...

Hej Tina
Det var da spændende høre lidt om det cubanske mad,jeg troede eller det var spændende og krydet mad man fik på Cuba.