09 september 2010

En tidlig start!

Klokken 04.25 i morges bippede min telefon og NEJ, det var ikke nogen fejl, det var fordi det var paa tide jeg stod op! Jeg er over hele hovedet ikke programmeret til at staa saa tideligt op, men der var et moede der ikke kunne vente og der var lidt langt at gaa!

Vi har en del kontorer rundt omkring i landet og allesammen forventer de et lille visit mindst en gang om aaret. I dag var det Edinburghs tur til at faa besoeg fra London og min kollega og jeg havde lavet en aftale i en kaffebar i Heathrows terminal 5 - for at naa en flyver klokken 06.50. :(

Jeg flyver normalt ikke fra Heathrow, hvis jeg kan undgaa det, for det er jordens mindst praktiske lufthavn for us at flyve fra. Heathrow og Gatwick ligger begge knap 25 miles (knap 40 km) vaek, men turen til Heathrow er gennem byen, mens turen til Gatwick hovedsageligt er via hoved og motorveje. Det goer en stor forskel paa den tid det tager at komme frem og tilbage. Heldigvis har jeg jordens bedste mand, som gladeligt staar op midt om natten for at koere sin frue til lufthavnen til tiden; ogsaa naar hun skal til Heathrow!

Da vi ankom i Edinburgh gik det pludselig op for mig at jeg ikke anede hvor jeg var! Til trods for jeg har vaeret i Edinburgh rigtig meget og faktisk engang var der i en 6-8 uger i straek, saa har jeg aldrig floejet der til foer. Jeg har altid floejet til Glasgow og taget toget eller bussen paa tvaers, eller har taget toget direkte fra London til Edinburgh. Det var lidt en underlig fornemmelse, naar jeg gik og troede jeg kendte byen. Oh well, nu ved jeg det til en anden god gang. Lufthavnen ligger lige vest for centrum.

Vores taxa chauffoer koerte som doed og djaevel og satte os af uden for denne flotte bygning, som har huset Donaldson's College, et institut for doeve, i 150 aar indtil instituttet flyttede i moderne bygninger og solgte den oprindelige bygning til lejligheder! Det er et utroligt flot sted og der er ingen tvivl om at der bliver rift om de boliger. Der er en fed udsigt op over the Lowlands og ogsaa til the Castle. Alle steder i Edinburgh har man udsigt, da der er meget bakket. Det er saa smuk en by, men desvaerre havde jeg ikke tid at bruge der denne gang.

Jeg ville bare ikke faa lavet en pind, hvis jeg arbejdede paa det kontor, jeg ville haenge ude paa balkonen og tage billeder i stedet for at sidde og kukkelure inde paa kontoret. Gad vide om ikke jeg burde vaere blevet post, de er vidst nogen af de eneste der faar penge for at gaa og gaa, gaderne tynde. :)

Naah, jeg fik ordnet det jeg skulle have ordnet og snart begyndte alle at panikke om vi kunne naa vores flyver hjem igen. Det var der godt nok mange der skulle involveres i og alle havde de en mening om hvor laenge det ville tage at koere i lufthavnen... :)
Jeg havde oprindeligt haabet paa vi kunne have arrangeret dagens moede i morgen i stedet, for saa ville jeg vaere blevet deroppe i et par dage, da min moster og familie er paa folkedansetur til Irland, Nordirland og Skotland og det ville da vaere fedt om vi lige kunne naa at se dem ogsaa, naar de kommer til Edinburgh loerdag. Det lykkedes saa desvarre ikke. :(

Turen fra Edinburgh til Heathrow tager lige saa lang tid som turen fra Stansted til Esbjerg og jeg naaede lige at faa 20 minutter paa oejet paa hjemturen. Joesses, som var jeg bare traet! Min elskede havde lovet at hente mig, men blev lidt forsinket, saa jeg snuppede et par billeder i den flotte nye terminal bygning. Jeg er vild med den, ville bare oenske den ikke laa saa hulens langt vaek!
Naah ja, ok, lige indtil jeg ser hvor lavt flyverne haenger over vejen og hvor tit de kommer. Jeg vil skyde paa at paa indflyvningsruten kommer der en kaempe larmende maskine mindst hver andet minut. Hold fast, hvor maa det vaere skraekkeligt at bo ved lufthavnen. Pludselig saetter jeg pris paa mine knap 25 mil - uanset trafikken. Naeste gang jeg skal til Edinburgh vil jeg dog overveje at rejse fra City airport, det er grangiveligt noget taettere paa!

Eva sagde ...

Det er så hyggeligt med dine små ture, og dejlige billeder. Så har "vi" også lige været i Edinburgh.
God fredag.

Lene sagde ...

Edinburgh har jeg gode minder om, var der en enkelt dag på børnenes allerførste tur til udlandet= Skotland, da de var 9 og 10 år, en herlig alder, stadig til at imponere ;-)
Og du imponerer mig med al din energi til at få fotograferet, observeret, registreret samtidig med at du er på arbejde. Tak for turen :-)

Donald sagde ...

Sjovt som det indlæg sætter tanker igang, - lufthavnen burde ikke have nogle naboer, vores Kastrup Lufthavn ligger næsten ideelt idet indflyvning kan ske over vandet. Men alligevel, der er larm og det vil der være nogle år endnu indtil man sætter i produktion det lydløse jetfly og cykelstier med medvind.

Jeg tror ikke du ville få lavet mindre i et kontor med udsigt, jeg er bekendt med at man ikke må arbejde i rum uden vinduer, og der er endda mål for hvor meget himmel man skal kunne se! Men. Nej jeg tror ikke der er ret mange steder, man kontrollerer det.

I en kælder ville man arbejde godt i nogle timer, men så skal man altså ud hvis ikke man vil blive ødelagt. Under WWII havde Churchills stab nogle erfaringer med den slags arbejde. Der var ingen nostalgiske hoveder som gerne ville blive dernede!!!

Tina - omme i London sagde ...

Eva - ja, det har vi nemlig. Saadan rejser jeg ogsaa mange steder hen. :)

Lene - Edinburgh er en smuk, smuk by og meget imponerende for boern med slottet oppe paa bakken. :) Selv tak for turen, jeg vil jeg ogsaa gerne selv have lidt mere ud af at flyve og farte land og rige rundt, end bare et moede. :)

Donald - Vi snakkede faktisk netop om at flyverne ikke larmer saa meget mere som de gjorde engang, men jeg vil nu stadig noedigt bo taettere paa lufthavnen rent stoejmaessigt end jeg goer nu!