14 marts 2009

On the road again

Jeg foeler jeg har tilbragt hele dagen paa vejen – og det er da i grunden heller ikke helt loegn.

P1250853

Vi startede med at koere til Blackwall Tunnel, for at komme nord for floden. Blackwall Tunnel ligner enhver anden vejtunnel, bortset fra den snor sig noget, men helt almindelig er den ikke. Den nordgaaende tunnel blev aabnet for over 110 aar siden og fungerer endnu som den gjorde dengang, bortset fra den plejede at have trafik i begge retninger, hvor den nu kun er brugt til nordgaaende trafik. For omkring 40-50 aar siden blev der aabnet en tunnel mere, som bliver brugt til sydgaaende trafik. Vi kunne godt bruge en tre fire stykker mere, men det kommer vidst til at vare mange aar inden det bliver virkelighed!

P1250862

OestLondon er ikke det mest inspirerende sted i hele verden, men naar man kommer lidt vaek fra alle de store hovedveje er der nu mange skoenne steder der ogsaa – man skal bare lede lidt mere efter dem.

P1250856

Stratford er lidt af et hul i jorden, men om en tre aar skulle det gerne begynde at ligne noget, for det er i det omraade det meste af arbejdet i forbindelse med Olympiaden finder sted. Det bliver spaendende. Jeg burde tage over og tage nogle billeder en dag, inden de naar alt for langt med byggeriet. Min elskede skulle rende et aerinde i Stratford, som han fik rendt og saa skyndte vi os at begive os mod Greenwich, hvor vi skulle et smut i B&Q for at kigge paa tapet til hallen.

P1250870

I B&Q har det meget tapet og det i mange prisklasser. Det goer altsaa lidt af en forskel om man giver £5 per rulle eller £25 for en rulle med den samme maengde papir. Vi fandt noget rigtig paent papir, men kunne ikke faa alle 12 ruller fra den samme print! Grrr… “Bestil det online” sagde den soede ekspedient. “Genialt” sagde vi og har nu lige fundet ud af at de slet ikke saelger tapet som online handel! Stoenni – vi maa paa’en igen.

P1250874

Vi havde flere aerinder vi skulle have naaet, saa vi koerte laengere sydpaa. Fra Greenwich er der mange muligheder for at komme sydpaa, men den nemmeste er at koere ned gennem the Ferrier Estate i Kidbrooke. Det er et rigtig raat kvarter, som simpelthen er saa deprimerende bare at kigge paa. Taenk sig at bo der!

P1250876

The Ferrier Estate blev bygget i 70erne og er en haeslig bunke beton. Umiddelbart ser det saadan set paent nok ud, for der er store groenne plaener rundt om alle blokkene, men det groenne lyver! Arbejdsloesheden blandt folk der bor der siges at vaere paa mindst 80%! Det tror da pokker de har kaempe problemer med stoffer og vold saadan et sted. Heldigvis bliver der nu skudt nogle penge i stedet og i loebet af de naeste aar faar de stakkels mennesker nogle sundere leveforhold. Det maa da give dem lidt mere livskvalitet. Jeg ville hellere vaere hjemloes end bo der!

P1250891

Vi koerte videre op over et sted jeg altid har kunnet taenke mig at bo, nemlig Crystal Palace. Crystal Palace er et af Londons hoejstliggende omraader, 110m over havets overflade, og det er noget af det jeg rigtig godt kan lide ved omraadet. Jeg foeler mig saa fri, naar jeg kan se langt vaek. Desuden ligger der nogle fede huse i omraadet, som jeg godt kunne taenke mig at faa fingrene i…

P1250910

Da vi koerte ned gennem South Norwood fik vi snart oeje paa vores destination – nemlig Ikea. Den vaagne laeser ville laegge maerke til at de to store skorstene, som jeg ogsaa fotograferede i sidste uge, er ret prominente i billedet, allerede paa den afstand!.

Det lykkedes os at komme ud af Ikea med naesten bare det vi vidste vi havde behov for. Der kom lidt stearinlys med i kurven, men resten var vidst bare det vi var kommet efter. Ikea har ellers en vis evne for at faa en til at koebe alt muligt, som man slet ikke vidste man ikke kunne leve uden.

P1250924

Det blev sent inden vi kom hjem og mad var der ingen der havde soerget for. Vi snakkede om at ringe efter et eller andet, men heldigvis har vi altid en pose pasta, lidt groent og en krukkefuld tomatsovs i skabet, saa jeg skyndte mig at saette en grydefuld vand over, saa vi kunne faa pastaen kogt.

P1250925

I loebet af ingen tid stod der en skaalfuld pasta paa bordet og alle nikkede tilfredse og gaflede i sig. Dejligt!

Ingen kommentarer: