09 marts 2009

Fagre nye verden

 

Jeg kan simpelthen ikke staa for den fagre nye verden. Naar jeg hoerer om noget nyt, bliver jeg noedt til at finde ud af hvad det er for noget, om det er noget for mig og hvad jeg egentlig synes om det. Lige for tiden er der megen snak om Spotify, som er den sidste nye musikafspiller til computeren.

SpotifyMan kan ikke downloade musik fra Spotify, man kan bare spille det, men man kan finde naesten alt paa den. Jeg proever altid med dansk musik, da jeg mener det er en rimelig test af systemets omfang. Jeg indtastede “Gnags” og i loebet af et sekund havde jeg 110 forskellige Gnags sange at vaelge imellem!

Det tror da pokker Spotify er populaer, for man kan jo finde naesten alt, men hvordan i alverden kommer musikerne til at tjene paa deres haandvaerk, hvis vi alle bare kan lytte til deres musik uden at betale for det? Jeg kan se paa nyhederne at de store pladeselskaber stoetter Spotify; ja, de har vel egentlig ikke saa meget valg, hvis de vil overleve, men jeg er altsaa ret sikker paa de bare passer paa sig selv og bekymrer sig mindre om musikerne. Gad vide om Spotify ogsaa vil handle med de smaa musikproducenter, eller er det bare the big boys, som kan lege med?

Foreloebigt bliver jeg jo noedt til at indroemme at jeg synes det er ret sjovt at kunne lytte til naesten lige det jeg gerne vil og jeg er selvfoelgelig en stor fan allerede. Moral er godt, men dobbelt moral er jo saa dobbelt saa godt.

Technorati Tags: ,,,

15 kommentarer:

Suzy sagde ...

Det havde jeg så ikke hørt om... Men et eller andet sted er det vel bedre, at man kan aflytte på nettet end at man kan downloade... Måske er det gratis nu, men mon ikke det kommer til at koste på et tidspunkt - det må da koste noget at have musikken liggende for ejerne.

Tina - omme i London sagde ...

Suzy - de tjener penge paa reklamer. Man faar et reklameindslag hver halve time eller saadan noget.

Anonym sagde ...

Det har jeg slet ikke hørt om endnu. Det lyder da super, men jeg kan se at man skal have en invitation for at komme med?

Anonym sagde ...

Ups - det er slet ikke tilgængeligt i DK endnu.

Anonym sagde ...

Jeg synes at jeg nogen gange hører lidt modstridende oplysninger om problemet med internet musik. Jeg har nemlig også hørt, at det får mange til at købe musik som de ellers ikke ville have købt. Jeg ved ikke om det er sandt, men jeg kan da godt forestille mig det. Med en afspiller som den du nævner i indlægget, for jeg mulighed for at høre noget ny musik og overveje om jeg har lyst til at købe det.

Men jeg må selvfølgelig også indrømme, at jeg køber meget, meget lidt musik!

Anonym sagde ...

Spotify - det har jeg ikke hørt om. Men det må jeg da strks afprøve

Suzy sagde ...

Iøvrigt, så er den godt nok en sladrehand din live feed... Når jeg er på job og kommer forbi, så er det fra Copenhagen, staden - når jeg er hjemme er det fra Greve og den sladrer om det hele :)

Anonym sagde ...

Ja, jeg er jo musikerfrue og må sige at jeg ikke har set noget til det så højt besungne mersalg, eller Koda-penge for den sags skyld.

Jeg synes det er ganske forfærdeligt uhyggeligt at ungdommen ser det som deres ret bare at downloade og slet ikke kan se hvorfor de skulle betale for musikken. Modargumentet er så at musikerne skal tjene på 'merchandise' og reklamer. Ærlig talt, så kan jeg ikke se hvad den slags har med kunst at gøre, på den anden side, så må kan man stille et stort spørgsmålstegn ved meget af det der går for at være musik for tiden, er det kunst? ... Jeg sender et Spoofy link til himself, så ser vi hvad han siger ... ;-)

Tina - omme i London sagde ...

Helle - det har jeg ogsaa lige fundet ud af. Forstaar ikke hvordan det virker!

Jens - jeg koeber faktisk mere musik siden iTunes, for der kan jeg koebe bare en enkelt sang, hvis det er det jeg vil have.

Anne - sorry, aabenbart ikke tilgaengeligt i DK!

Suzy - LOL

Irene - jeg er meget interesseret i hvad han siger. Som sagt, kan man ikke downloade (endnu, det skal nok blive hacket) fra Spotify, bare lytte. Mht mersalg, saa koeber jeg helt klart mere musik, som allerede tidligere naevnt, siden iTunes. Mht det der kaldes musik... - du har ret, men ahemmm... sagde vores foraeldres generation ikke ogsaa saadan? :)

Anonym sagde ...

Man kan ikke lytte til det her endnu. Så det kommer til at tage noget tid før vi får en mening fra 'nogen'. Nuvel, jeg ved at 'nogen' ikke kan se det kunstneristiske i at tjene penge på 'merchandise' og det kan jeg sgu heller ikke!
Og mht. musikken nu om stunder, så mener jeg skam ikke det kreative de unge mennesker laver, men jeg mener alle de rædselsfulde boy og girl bands laver, kopi, kopi, kopi! Gab! Pop, pop, pop, laveste fællesnævner, kedeligt ...

Tina - omme i London sagde ...

Irene - jeg ser heller ikke kunsten i masseproduceret merchandise, men jeg kan da heldigvis lade vaere med at koebe det. Mht "musikken", saa er jeg generelt enig, men jeg mener stadig det har noget med alderdom at goere. Hvad vi kalder "ordentlig musik" og hvad de yngre generationer kalder det samme er to vidt forskellige ting, men ting aendrer sig med tiden - ogsaa hvad anses for musik. Det kan jeg i hvert fald hoere paa det juks der af og til bliver spillet fra forskellige vaerelser i mit eget hjem! Unge mennesker kalder det ikke engang musik, det er "tunes" og "sound" og en masse andre ord. Heldigvis kan man da stadig faa godt gammeldags roevballemusik. :)

Anonym sagde ...

Jomen Tina, det er jo netop det dersens merchandise de vil have musikerne skal leve af nu om stunder og det vil du og jeg ikke købe, hvordan hulen skal der så komme brød på mit bord? ...

Mht. sounds, så synes jeg altså ikke det hele er helt slemt, men jeg synes det er en skam at den moderne 'musik' slet ikke har plads til den menneskelige stemme og de menneskelige hænder, det hele er digitalt og kedeligt på den der 'udienkøre' måde og det synes jeg er dræbende, især for de stakkels ører der skal lytte til det for fuld hane i skingre iPod-ørefiduser ...

Anonym sagde ...

Yo Tee, Donal Donohoe er på Spotify! Hep! ;-)

Tina - omme i London sagde ...

WOT? Jeg ledte, men fandt ikke - eller... ehmmm... har han bare faaet adgang?

Anonym sagde ...

Ifølge hans online pusher, så sku' han vær' der, men vi kan ikke selv checke, fordi Eire ikke lader til at have adgang endnu ... Vi får se ...