21 september 2008

Vores foerste English Heritage tur

"Let's go for a walk along the river today" sagde Lloyd i morges og fluks gik min fantasi i sving. Jeg syntes en udflugt var en rigtig god ide (hvornaar goer jeg ikke det?), men havde lyst til at tage et sted hen hvor vi ikke har vaeret foer.

Efter mindst et par sekunders overvejelse foreslog jeg at vi skulle udnytte vores medlemskab af "English Heritage" (som lige skulle betales up to date foerst...) og tage til Leeds Castle i Kent. Jeg vidste det er en English Heritage site og har haft lyst til at tage der ud i aarevis.

Vi blev saa gladeligt overraskede, da vi naaede frem. Indgangsbilletten er £15 - og med 10% medlemsrabat blev det til £13.50 per snude. Det lyder maaske af meget, men saadan koster de fleste sevaerdigheder her. Dog er der en lille forskel paa Leeds Castle, for naar foerst du har betalt, saa er dine billetter gyldige i et helt aar! Det er da vild god service, synes jeg. Der er saa meget at se og det er virkelig en dejlig dag ud, og isaer hvis man har smaa boern, som kun kan tage den slags i smaa doser, synes jeg det er fedt man saa ikke skal spilde en stoerre formue paa at komme ind og saa slet ikke kan naa at se en tiendedel af stedet.

Slottet er ikke kaempe stort, men det sidder i 500 acres (efter sigende omkring 200 hectar) parkland og der er masser af fede gaature paa stedet. "Are those rhubarbs" spurgte Lloyd og selvfoelgelig grinede jeg og sagde "don't be silly", men ehmmm... de ER gigantiske rabarber. Der skal vidst en del til at spise en rabarberkage lavet af bare en enkelt!

Vi gik lidt rundt i parken og fandt frem til slottet, som er en blanding i stil, da den er bygget om og til siden det 12. aarhundrede. Faktisk er slottet et af de aeldste slotte i England og den er naevnt helt tilbage i det 9. aarhundrede i "the Domesday book". Den mur her er fra omkring det 12-13. aarhundrede, saa ikke helt nybygget.

Inden i slottet besoegte vi baade gamle og nyere dele og alle dele var lige charmerende, i hver deres stil. Jeg var isaer betaget af den "nyere" del, hvor stuerne stod som da de var beboede - og vi blandt andet fik en af damernes paaklaedningskamre at se. Tjek lige de sko!

Paa et tidspunkt var jeg ved at tage et billede og jeg kunne ikke forstaa hvorfor midten af billedet var saa taaget. Hmmm... mon ikke der var en lille prinsesse pilfinger der havde haft fingrene paa linsen i gaar og havde efterladt et stort fedt fingeraftryk lige i midten. LOL - mange af mine billeder ser virkelig ud som der spoeger paa slottet!

I parken omkring slottet er der en fantastisk masse fugle. Mange af dem er fantastisk flotte og en enkelt slags er en art gaas, der naesten var uddoed, men som er blevet avlet paa Leeds Castle og derved bevaret.
Jeg er rigtig glad for vores billetter, som jeg tror vi faar en del glaede ud af. Vi snakker allerede om hvor flot det ville vaere at tage der ud om en maanedstid, naar loevet skifter farve paa traeerne. Monstro vi kan finde en weekend med saadan noget fantastisk vejr som vi har haft i dag? Naeppe, men mindre kan sandelig ogsaa goere det, for i dag har altsaa vaeret helt fantastisk!


3 kommentarer:

Conny sagde ...

Det ser ud til i har haft god tur til det slot i besøgte. Når jeg ser engelsk film, beundre jeg altid de flotte slotte i har der over

Anonym sagde ...

Er du sikker på de dersens store blade ikke er fra en gunnera?

Tina - omme i London sagde ...

Conny, vi har nogle flotte slotte og mange af dem er aabne, for der er ikke en aerlig sjael der har raad til at vedligeholde dem uden en ekstra indtaegt. I har da ogsaa flotte slotte i DK.

Irene, det kan godt vaere den hedder saadan, men paa skiltet der stod ved den stod der "Giant Rhubarb"! Lloyd made me take a picture, because I mocked him when he called them rhubarbs... :(