27 januar 2008

Fotosafari i Januar

Vejret var noget saa fantastisk i dag, saa jeg tog en lille runde med mit billedferingsapparat, for at se om jeg kunne finde de vintergaekker jeg aldrig kan huske hvor staar.


Ude foran huset fandt jeg hele to. Der er masser af blade, men det ser ikke meget ud til de kommer til at give blomster i aar. Gad vide om de ikke er blevet sat rigtigt. Kan de overhovedet saettes forkert?

Paaskeliljerne ser lovende ud for i aar. Jeg har lige kigget paa billederne fra sidste aar og de er lidt tidligere i blomst i aar. Sidste aar fik vi en masse sne den 24. Januar. Det var foerste gang i mange aar og det var saa fedt. I dag havde vi 12 grader!

De her tror jeg nok er en slags vintergaekker, i hvilket tilfaelde jeg har fundet dem jeg altid opdager ved et tilfaelde! Maaske er de nogle smaa liljer af en art, jeg er ikke helt sikker.

Geranierne blomstrer hele aaret rundt. De ser lidt slappe ud lige nu, men de kommer sig snart igen. De staar paa en oestvendt mur i fuldstaendig lae, saa de kan sagtens staa der og se pinke ud.
Caprifolien er saa smaat gaaet igang med at saette blade. Det har den faktisk haft gang i laenge. Jeg har ogsaa lagt maerke til de er godt paa vej langs den sti jeg gaar paa ned til stationen.

Sidste aar satte jeg nogle krokusser, men de her ved jeg ikke hvor kom fra. De maa have hvilket i de sidste mange aar, for det er foerste gang jeg kan huske vi har set dem i blomst. De har lidt en speciel farve. Gad vide hvordan de kommer til at se ud, naar de rigtig aabner.

Denne hersens pinke fidus er saa koen naar den blomstrer, men det er saadan en rodet plante at jeg ikke rigtig kan beslutte mig for om jeg synes den er paen eller ej. Farven kan jeg i hvert fald godt lide. :)

Der spirer ting frem over alt. Jeg aner ikke hvad det meste er, da jeg altid stikker alskens loeg i jorden alle steder. Jeg elsker loegblomster. De overrasker aar efter aar og staar altid saa laenge. Jeg har lagt maerke til jeg har nogle loeg liggende i bryggerset, som er begyndt at straekke efter solen. Jeg maa se at faa dem stoppet i noget jord.

I min urtehave har jeg en miniaturevintergaek. Jeg fik pludselig oeje paa den og kunne slet ikke staa for den. Den er saa lille og forsagt - og saa ufattelig smuk i sin enkelthed!

Vinterforsythiaen blomstrer stadig. Den staar lige uden for stuevinduerne, saa den har vi rigtig meget glaede af.

Der uden for staar ogsaa mine to smaa danske roser (ja, det kalder vi altsaa de smaa miniatureroser - er de egentlig overhovedet danske?) som jeg fik til morsdag sidste aar fra min sis-in-law. Der er mange blade paa og de ser bare saa sproede og friske ud.

Tulipantraeet har fede knopper, men det varer laenge inden den blomstrer. Alligevel er det nu dejligt at se knopperne, for jeg ved jo hvad der kommer ud af dem.


Sidste billede er himlen. James og jeg stod og kiggede paa den laenge og jeg snuppede ogsaa nogle flere billeder, men de kommer lige i en anden post. Vi begynder virkelig at kunne maerke at dagene er blevet laengere.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg får forårsfornemmelser i maven når jeg ser de billeder... herligt :-)

Lene sagde ...

Hold da op, Tina, I er da langt foran os, vores påskeliljer stikker bare lige bladene op over jorden.

Tina - omme i London sagde ...

Vi har naesten ikke vinter her i denne del af landet, saa alt blomstrer paa maerkelige tider af aaret. Jeg tror jeg har nogle forskellige slags paaskeliljer, for nogen er helt fremme og andre knap saa langt. Jeg saa igaar at de smaa tete-a-tete er ved at blomstre, men billedet mislykkedes, saa de kom ikke med i billedkavalkaden. Min far kommer om to uger og jeg ved han falder i svime over al den blomstring. :)