02 november 2007

Dagens danske samtale

Han: "Jeg virkelig enjoy laerer dansk. Hvordan siger man "enjoy" paa dansk?"
Hun: "nyder"
Han: "Jeg virkelig nyder laerer dansk"
Hun: "Jeg nyder virkelig at min mand laerer dansk"
Han: "Hvorfor" (laes: woffer!)
Hun: "Fordi det er hyggeligt"
Han: "Did I say that correctly?"
Hun: "Almost; the correct sentence would be 'jeg nyder virkelig at laere dansk' "
Han: "Jeg nyder virkelig at laerer dansk"

Rom blev ikke bygget paa een dag, men de fik begyndt - og han har ogsaa faaet begyndt og det er FEDT!

13 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hi hi hi, sjovt at laese. Dansk er sgu ogsaa et forfaerdeligt sprog at laere!

Skal vi lege i naeste uge?
Potentielle dage er man - tors - fre - loer ?

Tina - omme i London sagde ...

Skal du noget paa Soendag eller har du lyst til en tur til Sarf London?

Anonym sagde ...

nu paa soendag er ikke god, altsaa den 4, men naeste soendag er fino bambino :-)

Tina - omme i London sagde ...

Sunday the 11th it is then. :)

Regitze sagde ...

han er en sand perle, Tina. det må du hilse ham og sige. på dansk sæføli:)

Anonym sagde ...

Uha ja, dansk er svært. Jeg øver også lidt med Fernández, det kommer der mange grin ud af. 'Sefolli' er et af yndlingsordene :-)

Tina - omme i London sagde ...

Skal nok Regitze.
Fisker, et af yndlingsordene her er edderkop, eller rettere: ellerkop!

capac sagde ...

Og vi sender lige alle vores indvandrede medborgere en varm tanke! ;-)

Unknown sagde ...

Hej Tina,
Godt han er igang.
Joel var meget glad for danskundervisningen igennem den danske kirke i London.
Nu underviser jeg ham sammen med 9 andre voksne. Det er saa sjovt.

Tina - omme i London sagde ...

Capac - helt sikkert. Jeg synes det er fantastisk at folk kan laere at snakke dansk. Jeg ved hvor svaert det er at laere fra sig!
F.eks. loeb vi ind i et problem med ordet "hvor", som betyder "where" paa engelsk, men ogsaa "how"! Forklar lige det til en der gerne vil laere. "Jamen, saadan er det bare"...
Kat - held og lykke! Hvem var Joel's laerer?

Anonym sagde ...

Where er hvordan. How er hvor. Hvordan får du where til at blive til how på dansk?

Tina - omme i London sagde ...

Hvor bor du? = Where do you live
Hvor gammel er du? = How old are you?
Saa er det eleven gerne vil vide hvorfor ikke det hedder "hvordan gammel er du?", for han har jo fattet lektien...

Anonym sagde ...

Sjovt nok bliv 'd' også til 'l' her, lige som i 'hvad heller du?' og det selv om spansk i princippet også bruger blødt d...

Dansk fonetik er ikke umiddelbart lige ud af landevejen ;-)