10 september 2007

Lidt godt fra sensommer haven

Da vi var omme og handle i weekenden fik jeg oeje paa loevet paa traeerne paa parkeringspladsen.

Efteraarsfarverne sniger sig op paa os og det er virkelig tidligt i forhold til andre aar. At det saa ogsaa lige pludselig er blevet sommerligt i vejret er en helt anden sag.

Aaret vender lidt paa hovedet synes jeg!
Da jeg kom hjem maatte jeg lige et smut ud i haven, for at forevige hvad der maatte vaere af dejlige blomster og blade. Jeg var egentlig lidt spaendt paa om verden ogsaa vendte forkert hjemme hos os.


Sidste aar blomstrede denne dejlige loegblomst slet ikke. Jeg mener min kaere moder sagde den hed en afrikansk et eller andet. Hun fik nogle loeg med hjem og de blomstrer helt vildt - som alt andet i hendes haender!


"Efteraarskrokusserne" (jeg kan ved groed ikke huske hvad de hedder!) blomstrer som var de betalt for det. De er saa koenne og jeg elsker at se dem i haven.



Jeg fandt endnu en lille haandfuld jordbaer. De er saa fantastisk soede og koenne - og saa i September!

Denne hersens blomst er noget speciel, men passer fantastisk til efteraarsfarverne, men ikke specielt godt til resten af havens farver, men det tager jeg heldigvis ikke saa hoejtydeligt.

Hvepsene summer endnu. Vi har en lille hvepserede i vores "coal bunker", som vidst nok bliver noedt til at blive fjernet snart, for ellers bliver den nok ikke ved med at vaere lille og den er lige taet nok paa koekkenvinduet til at vi vil have den siddende. Var den i den anden ende af haven ville jeg lade den sidde, meeeen...


Pelargonierne er saa smukke, men joesses hvor de hoermer, naar man roerer ved dem. Jeg haaber denne slags overlever til naeste aar, for den ville jeg gerne have mange af i haven. Farven er simpelthen helt fantastisk.


Det var et tilfaelde at disse to skoenne farver endte i den samme potte, men jeg synes da det er ret godt ramt. Vi skal have lidt lavet om ved terassen, saa jeg droemmer om alle de paene blomster jeg kan faa plads til til naeste aar. Forhaabentlig faar vi en rigtig god sommer, saa vi rigtig kan nyde dem!


Morgenfruerne er nogle af mine yndlings. Normalt kan jeg bedst lide de orange, men denne gule synes jeg nu ogsaa er soed. De dufter simpelthen himmelsk, synes jeg.

Vi var saa heldige med de petunier vi fik koebt i aar. Alle sammen er blevet rigtig paene og viste sig at vaere pakket i nogle paene farver. Sommetider, naar man koeber en blandet flok kan man godt faa nogle lidt hambre (sp?) farvesammensaetninger.


Denne himstregims fandt jeg paa en busk af en art. Jeg synes den er saa flot, men ved ikke hvad den hedder.
Saa vidt jeg lige kan huske, sidder den paa den samme busk som disse baer. (Bemaerk venligst spindelvaevene!)


Sidst, men ikke mindst, fandt jeg disse skoenne kugler paa en eller anden paen busk. Saa vidt jeg lige husker faar den nogle fine og sarte hvide klokkeblomster om foraaret og beloenner os igen i sensommeren med disse fantastiske frugter. Det er lige godt mageloest hvad man kan finde i en have, hvis man gider lede lidt.
Det kan godt vaere efteraaret sniger sig op paa os, men jeg synes nu haven er sommerpaen endnu, med enkelte efteraarsislaet!
Til naeste aar kommer haven til at se meget anderledes ud, i hvert fald i terasseomraadet, for nu skal vi altsaa have lagt en ordentlig terasse, saa vore nye havemoebler kan blive brugt under ordentlige forhold. (25 grader - TAK!)

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Den der sidste frugt hedder måske "strawberry bush". Den blomstrer hvert år, men tager 2 år om at lave frugter, eller noget. Ret udsædvanligt med blomster og frugt på samme busk. Vi har et par stykker og er rigtig glade for dem.

Tina - omme i London sagde ...

Hmmm... det forstaar jeg ikke helt? Vores blomstrer da og giver frugt hvert aar. Det kan vaere jeg skal have fat i ehmmm... engelsk haveforbund - har jeg fat i noget usaedvanligt?

Anonym sagde ...

Dø ja lissom prøver å si-e ær:
Vores blomstrer hver år, men frugten den bærer er fra blomsterne året før. Ing!
Det er ikke usædvanligt for nettop denne busk, forståes ... ;-)