16 maj 2007

Flersprogede hjerner

Har lige laest en artikel om hvordan hjernen paa en flersproget fungerer - og det er virkelig spaendende for en sprogspasser som mig. Jeg tror der er byttet om paa min venstre og hoejre hjernehalvdel!
Jeg kunne rigtig godt taenke mig at vide lidt mere om forsoegskaninerne. Hvor laenge har de vaeret tosprogede, hvilket sprog snakker/taenker/droemmer/blogger... de paa?
Hvis ikke de er flersprogede fra foedselen, hvor gamle var de saa da de laerte det naeste sprog? Arbejder de til dagligt paa originalt eller fremmedsproget? Hvad snakker de i hjemmet? Der er mange spoergsmaal der ville goere sig gaeldende, hvis jeg skulle lave en saadan undersoegelse!
Jeg foeler tit jeg har to halve sprog, frem for to sprog. Gad vide hvordan det ville give sig udslag i den undersoegelse?

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er en meget interessant undersoegelse, men du har ret der mangler en masse oplysninger. Jeg tror at udfaldet for Cathrine og f.eks dig ville vaere forskelligt, selvom du jo var ret ung da du blev tosproget :-) Og at udfaldet for en der er foedt tosproget og Cathrine ville vaere forskelligt.

Jeg laeste et sted at hvis boern laerer flere sprog fra foedslen bliver de lagret samme sted i hjernen, hvis man laerer det senere saa bliver sprogene lagret forskellige steder i hjernen.

Tina - omme i London sagde ...

Forhaabentlig har de der har lavet undersoegelsen alle de forskellige informationer... Jeg glaeder mit til naar jeg en dag faar at hoere naar Cathrine snakker engelsk (eller i det hele taget!). Jeg kender mange boern i hendes situation og sproget er lige saa forskelligt som boernene hos dem jeg kender. Nogle mennesker har bare sprogoere, mens andre ikke har den evne.