01 april 2007

Fuglene i vores have

Vi har mange forskellige fugle i vores have, blandt andet en stor Soeren spaette, som kommer og besoeger os Soendag morgen. Ja, det kan da godt vaere den ogsaa kommer i loebet af ugen, men da ser jeg den ikke.

Den foerste gang jeg saa den blev jeg meget overrasket over at den sidder paa jorden det meste af tiden. Jeg synes da en spaette skal sidde oppe i et trae!

Heldigvis sidder den da stille til at blive fotograferet!

Det goer parakitterne godt nok ikke! De er naermest umulige at fotografere, for de flyver og farter som om de var betalt for det.
Om aftenen, naar de skal finde en pind for natten er der et hurlumhej med dem uden lige. De skriger og skaelder og smaelder. De flyver rundt i store grupper og laver kaempe cirkler i luften.
Den foerste gang jeg saa en troede jeg det var en papegoeje der var sluppet ud - og pludselig opdagede jeg en kaempe flok paa mindst en 10-12 stykker. Jeg var lige ved at tro jeg havde vaeret paa druk, helt uden at vide det. Jeg anede da ikke vi havde saadan nogle papegoejelignende gespaenster i luften her i landet!

Min yndlingsfugl i haven er vores trofaste Robin. Det er en roedkaelk, eller, som min nevoe fik den kaldt engang: en slaedefugl!, og den er saa soed og roed. Den er ikke saerlig bange for folk, saa den sidder gerne taet paa naar vi arbejder i haven.

Jeg vil gaette paa den er den mest almindelige fugl i London og den er saa meget en bybo at den synger doegnet rundt. Den kan nemlig godt lide gadelys!

Ingen kommentarer: