01 marts 2007

Indfoedsretseksamen

Hmmm... jeg er fascineret af alle de observationer jeg laeser rundt omkring i reaktion til den nye indfoedsretseksamen, som den danske regering er ved at indfoere.

Mange er meget imod den, men som en immigrant der har vaeret igennem moellen, godt nok i et andet land, saa kan jeg virkelig ikke se hvad hysteriet handler om?

Det er ikke et uovervindeligt problem. Bestaar man ikke foerste gang, saa maa man arbejde lidt haardere paa laesematerialet - og saa gaar det nok den naeste gang eller gangen efter det!

2 kommentarer:

knititch sagde ...

åh åh åh. det her kan vi også tale om. jeg arbejder på en skole hvor vi afholder indfødsretseksamen. det er jo ikke kun den man skal bestå. man skal også bestå en dansk eksamen på et niveau hvor kun folk med lang uddannelsesbaggrund fra hjemlandet kan være med. det er i mine øjne at skille fårene fra bukkene. man interesserer sig slet ikke for hvad folk ellers gør for at integrere sig. om de har børn i danmark. om de har arbejdet fra første dag. og åbenbart er folk med 6 års skolebaggrund der er skatteydere ikke værdige til at blive danskere. fremfor alt skal man nærmest være europæer i forvejen for at blive dansker. det kan jeg ikke lide. det koster mange tårer på mit kontor hvor jeg er uddannelsesvejleder.

Tina - omme i London sagde ...

Er det ikke en dansk eksamen for at bevise at man kan sproget til en vis graense eller har jeg helt misforstaaet det?