02 februar 2007

Og nu kom kjoermes knud


Jeg ved ikke rigtig hvad der er med mig og Jeppe Aakjaer, men vore veje synes at krydses I denne uge. Maaske det snart er tid til en lille tur til DK?
Naah ja, Steen Steensen Blicher kan selvfoelgelig ogsaa drages ind I det, men jeg foretraekker altsaa vores egen Jeppe lige I det her stykke, for der findes da ikke en vintersang mere oploeftende end "Sneflokke kommer vrimlende":

Sneflokke kommer vrimlende
hen over Diger trimlende,
det knyger ud af Himlene,
det sluger Hegn og Gaard,
det ryger ind ad Sprækkerne
til Pølserne paa Rækkerne,
og Faarene ved Hækkerne
faar Blink i Pelsens Haar.

Og Poplerne bag Mønningen,
de duver dybt i Dønningen,
og over Stakke-Grønningen
omtrimler Kjærv og Neg,
det klaprer én om Ørerne,
fra Portene og Dørene,
bag hvilke de smaa Sørene'
har rustet sig til Leg.

Og Gammelmor i Klokkerne
med Huen og Graalokkerne,
hun haler op i Sokkerne
og ser forsagt derud,
for nu er Kaalen liggende,
og nu staar Tjørnen stikkende
og spidder Sne paa Piggene,
og nu kom Kjørmes-Knud!

Jeg elsker kyndelmisse, for saa skal vi have pandekager. Ja, jeg holder paa at have mindst to saet traditioner I mit liv det meste af tiden. Pandekagedag paa kjoermes knud og paa Shrove Tuesday. SLURP!

Stakkels, stakkels Lloyd - han er ikke vild med pandekager - i hvert fald ikke dem med is og syltetoej! Det er ellers mors hjemmelavede is med chokolade i...

2 kommentarer:

Lene sagde ...

pandekager er det bedste jeg ved, og heldigvis kan gemalen også li dem.
Vi har tøvejr, så der må blive en god høst i år jævnfør dit link ;-)

Anonym sagde ...

LOL - jeg har taenkt lidt over hvordan jeg skal tolke det vejr vi har. Det foeles som foerst i April!